Godis, Chips å kakor! - vad är egentligen skillnaden mellan Mars å Japp?


Från Wikipedia

Japp
är chokladgodis som tillverkas av Marabou. Japp består av en botten av luftig, segaktig krisp-fyllning ("chokladmaräng") med mjuk kola ovanpå, täckt av ett lager mjölkchoklad. Godisbiten har sålts i Sverige sedan 1947.

Före 2001 var receptet annorlunda, och chokladmarängen var betydligt hårdare och segare i sin konsistens. Troligen[källa behövs] ändrades receptet för att möta konkurrensen från chokladbiten Mars från det amerikanska företaget med samma namn. Det nya receptet innehåller, till skillnad från det gamla, en liten mängd jordnötter.

Mars är en chokladbit som innehåller krämig kola och nougatfyllning täckt av choklad. Den skapades 1932 i Berkshire, Storbritannien och tillverkas idag av det amerikanska företaget Mars Incorporated. Det finns även en variant med vit choklad som kallas Mars white och en annan variant med mörk choklad som kallas Mars midnight. Ett annat exempel på spinoffprodukter är en glass med samma namn

Mina egna åsikter: Jappens chokladmaräng smakar mer choklad och är mjukare och godare än Mars nougatfyllining som känns lite torr. Dessutom kostar en enkel mars bara en krona mindre än en dubbel japp (iaf på coop nära) å eftersom iaf jag anser att jappen är godare så är det ett självklart val!! Även i skolans caffeteria kostar en vanlig mars lika mkt som en en dubbeljapp.


Denna var helgens chips påse. Den första tanken är att det här var ju jätte gott. Jag tyckte mig känna lite sourvream & Dill smak i början med efter några minuters ätande så växte sig peppar smakan fram mer å mer å till slut blev det lite starkt så man blev väldigt törstig. Men dom var rätt goda faktiskt iaf om man har mycket dricka till :)


Köpte även dessa igår å dom är typ slut nu men det är inteb ara jag som ätit ;P
Jag tyckte att nu när det är vanilj i mitten så blir själva kexen godare än vanligt å smakar mycket mer choklad är i andra ballerina kakor. Efter sissådär 3st så känner man ett sug efter mjölk så dom har verkligen rätt att de serveras bra till mjölk! men jag själv är ingen riktig doppare, jag proppar i mig kakor å sen häller i mig massvis med mjölk :) (Y)

Så där ja det var helgens smaktest! Hoppas ni bildade er en uppfattning annars får ni väl helt enkelt prova själva ;P

Over and out! ;D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0